close

  • Polsce – służyć, Europę – tworzyć, Świat – rozumieć

     

  • SEKTOR KOSMETYCZNY

  • 15 maja 2014

    Prawie sto lat doświadczenia, inwestycji w infrastrukturę produkcyjną i wykwalifikowaną kadrę oraz dbałość o jakość zaowocowało uznaniem, jakim cieszą się dziś kosmetyki wyprodukowane w Polsce. Etykieta made in Poland jest gwarancją wysokiej jakości i innowacyjności, nie tylko w kraju, ale daleko poza jego granicami.

     

    Poniższe opracowanie powstało w ramach Programu Promocji Polskiej Branży Kosmetycznej polskiego Ministerstwa Gospodarki. Prezentujemy je Państwu dzięki uprzejmości operatora tego programu – SPC House of Media. Projekt był współfinansowany przez Unię Europejską ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego.

    Poniższe opracowanie powstało w ramach Programu Promocji Polskiej Branży Kosmetycznej polskiego Ministerstwa Gospodarki. Prezentujemy je Państwu dzięki uprzejmości operatora tego programu – SPC House of Media. Projekt był współfinansowany przez Unię Europejską ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego.

     

    Zapraszamy do odwiedzenia strony Programu i poznania firm kosmetycznych w nim uczestniczących:

     

    http://www.polishcosmetics.pl/pl/

     

     

     

    Polska branża kosmetyczna

     

    Mocne strony polskiego przemysłu kosmetycznego:

     

    • Tradycja i wieloletnie doświadczenie w produkcji kosmetyków
    • Jakość wyrobów na najwyższym światowym poziomie
    • Rozbudowana baza produkcyjna i dostępność wykwalifikowanej kadry pracowniczej
    • Rozwinięta baza naukowa i rosnące inwestycje w badania i rozwój
    • Wieloletnie doświadczenie polskich producentów na rynkach międzynarodowych
    • Doświadczenie w produkcji kontraktowej
    • Elastyczność i umiejętność adaptacji
    • Położenie w centrum Europy i członkostwo w Unii Europejskiej
    • Wysoko rozwinięte sektory przemysłu wspierające produkcję kosmetyków

    Od manufaktury po światowej sławy laboratoria: historia sukcesu

     

    Kluczem do zrozumienia siły i potencjału polskiego przemysłu kosmetycznego jest jego historia. Na przestrzeni jednego stulecia branża ta przeżyła bowiem prawdziwy rozkwit, zaś wyroby made in Poland zasłużenie zdobyły uznanie zarówno w kraju, jak i w najbardziej odległych zakątkach świata.

     

    Złote dwudziestolecie

     

    Wszystko zaczęło się w 1919 roku wraz z odzyskaniem przez Polskę niepodległości. Po ponad stu dwudziestu latach obcych rządów, społeczeństwo podjęło ogromny wysiłek unifikacji rozdrobnionej infrastruktury oraz unowocześnienia gospodarki. Na fali nowej energii, związanej z odbudową niepodległej ojczyzny, rozpoczęła się także reorganizacja przemysłu kosmetycznego. Małe, lokalne zakłady produkcyjne powstawały na terenie Polski już od połowy XIX wieku, jednak za początek produkcji kosmetyków na skalę przemysłową uznać można dopiero lata 20-ste XX wieku. Powstają wówczas takie firmy kosmetyczne jak: Schicht-Lever (późniejsza Uroda), Miraculum i Ewa. W 1929 roku produkcję na licencji firmy Beiersdorf rozpoczyna spółka Pebeco. W sumie przez dwadzieścia lat okresu międzywojennego powstało kilka świetnie prosperujących zakładów, produkujących kosmetyki na skalę przemysłową oraz wiele mniejszych, działających lokalnie firm.

    Zofia Batycka w reklamie Miraculum
    Zdjęcie: Miraculum

     

    Polski przedmiot pożądania

     

    Stworzone w latach 20-tych zaczątki regularnego przemysłu kosmetycznego zapewniły solidną podstawę do jego dalszego rozwoju po II Wojnie Światowej. Wówczas to polski przemysł został znacjonalizowany i powstało zjednoczenie przemysłu kosmetyków i środków czystości Pollena. Dzięki wykorzystaniu wiedzy, wieloletniego doświadczenia i istniejącej bazy zakładów produkcyjnych, Polska w krótkim czasie stała się głównym producentem i eksporterem kosmetyków w regionie Europy Środkowo-Wschodniej. Produkowano tu kosmetyki kolorowe, kosmetyki pielęgnacyjne i zapachy dla wszystkich krajów Bloku Wschodniego. Czeszki, Rosjanki, Węgierki, Rumunki i Bułgarki pachniały perfumami ‘Pani Walewska’, malowały usta pomadkami Celii i używały kremów Miraculum. Polskie wyroby cieszyły się w międzynarodowym damskim towarzystwie znakomitą renomą, a w owym czasie słowo ‘Pollena’ stała się synonimem prawdziwego luksusu. Był to jednak luksus w przystępnej cenie. I być może to połączenie dobrej jakości z rozsądną ceną sprawiło, że wiele z powstałych wówczas marek przetrwało okres transformacji gospodarczej końca lat 80-tych i ich produkty z powodzeniem sprzedają się także dziś.

    Zdjęcia: Loton

    Stymulująca konkurencja

     

    Budowana przez ponad czterdzieści lat wiedza, doświadczenie i infrastruktura produkcyjna zagwarantowała doskonały start przemysłu kosmetycznego w nowych, trudnych warunkach gospodarki wolnorynkowej. W czasie transformacji gospodarczej po 1989 roku, zakłady produkcyjne sprywatyzowano, a ich nabywcami zostały koncerny kosmetyczne m.in. Cussons, Henkel L’Oreal czy Beiersdorf. Wiele zagranicznych firm, a wśród nich Avon, Procter & Gamble, Oriflame czy Colgate Palmolive zainwestowało także w budowę nowych zakładów w Polsce. Równocześnie powstawały i dynamicznie rozwijały się rodzime firmy kosmetyczne. W latach 80-tych i 90-tych powstały m.in: Laboratorium Kosmetyczne Dr Irena Eris, Soraya, DAX Cosmetics, Ziaja, Kolastyna, Oceanic, Dermika, Joanna, Bielenda, Hean, Inglot czy Inter Frangrances. W efekcie dzisiejszy przemysł kosmetyczny w Polsce to niespotykana w skali europejskiej mieszanka globalnych koncernów kosmetycznych, dużych i średnich polskich firm oraz kilkuset małych i mikroprzedsiębiorstw produkujących kosmetyki.

     

    Polski przemysł kosmetyczny…

     

    … to rozwinięty rynek o bogatej tradycji

     

    Polski rynek kosmetyczny osiągnął w 2011 roku wartość 3,3 mld euro, co plasuje go na 6. pozycji w Europie. Dzisiejsza pozycja polskiego rynku kosmetycznego to bez wątpienia rezultat dziesiątek lat doświadczenia w produkcji kosmetyków oraz rozdrobnionej i wysoce konkurencyjnej struktury po stronie podażowej.

     

    … mocna pozycja lokalnych producentów

     

    Pojawienie się międzynarodowych koncernów kosmetycznych w Polsce miało znaczący wpływ na wzrost konkurencyjności całego rynku i jakości produktów. Lokalni wytwórcy, pragnąc pozostać w grze, zmuszeni zostali do trudnej walki, w której konkurowali nie tylko między sobą, ale przede wszystkim z dużymi koncernami. Z konieczności podnieśli jakość produkcji, zainwestowali w nowe technologie, działy badań i rozwoju oraz w doskonalenie kadr. Dzięki temu, pomimo silnej konkurencji ze strony światowych marek, pozycja lokalnych producentów jest dziś w Polsce bardzo mocna, co stanowi unikalne w skali europejskiej zjawisko. Wystarczy wspomnieć, iż polski rynek kosmetyki pielęgnacyjnej ciała i twarzy należy w 50% do… polskich marek.

    Zdjęcie: Joko Cosmetics

    … to rozwinięta baza produkcyjna

     

    Na polskim rynku działa około 100 dużych i średnich oraz ponad 300 małych i bardzo małych producentów kosmetyków, a także setki laboratoriów, firm badawczych, chemicznych, biotechnologicznych czy wreszcie producentów opakowań. Pozwala to polskim firmom na umiejscowienie w kraju całego procesu produkcyjnego – od koncepcji, przez badania i testy, po produkcję i opakowanie aż do powstania finalnego produktu.

     

    … to wykwalifikowana i wykształcona kadra

     

    W polskim przemyśle kosmetycznym zatrudnionych jest około 19 000 osób. Kadra polskich firm jest bardzo zróżnicowana, obejmuje bowiem zarówno doświadczonych pracowników, jak i kształconych na całym świecie (i w różnych dziedzinach) młodych naukowców. Wieloletnie doświadczenie w produkcji kosmetyków wspierane jest dodatkowo przez rozwinięte zaplecze naukowe i edukacyjne. Polska jest jedynym obok Litwy krajem w Europie, w którym kosmetologia nauczana jest na poziomie uniwersyteckim. W sumie kosmetologii i chemii kosmetycznej naucza się na różnych poziomach w 54 placówkach naukowych, w tym na 9 uniwersytetach państwowych. Na kilkudziesięciu uczelniach istnieją także pokrewne kierunki takie jak: chemia, biochemia i biotechnologia (24 uczelnie wyższe) oraz farmacja (11 uczelni wyższych).

    Zdjęcie: Oceanic

    … to baza specjalistycznej wiedzy

     

    W Polsce działa wiele niezależnych laboratoriów badawczych. Tworzą one rozbudowaną bazę, w której przeprowadzane są m.in. badania mikrobiologiczne, fizyko-chemiczne, dermatologiczne i użytkowe oraz wiele innych, specjalistycznych badań związanych z przemysłem kosmetycznym. Według Głównego Urzędu Statystycznego, w polskiej branży badawczo-rozwojowej zatrudnionych jest prawie 82 000 osób. To wciąż dziesięć razy mniej niż w Japonii i ponad 6 razy mniej niż w Niemczech, ale znacznie więcej niż w innych krajach regionu, takich jak choćby Czechy, Słowacja czy Węgry.

     

    … to elastyczny i innowacyjny producent…

     

    Rozdrobnienie rynku kosmetycznego w Polsce ma wpływ na jego elastyczność. Mali i średni producenci mogą łatwo dostosować się do wymagań zmieniającego się rynku, ponieważ posiadają krótkie linie produkcyjne i możliwości szybkich zmian w procesie produkcyjnym. Czasy, kiedy polskie produkty konkurowały z zagranicznymi jedynie atrakcyjną ceną, minęły bezpowrotnie. Teraz, aby skutecznie rywalizować z koncernami kosmetycznymi, polscy producenci inwestują w nowoczesne linie produkcyjne oraz programy badawcze, których efektem są innowacyjne produkty. Każda duża, polska firma kosmetyczna posiada własne laboratorium badawcze i przeznacza znaczące środki na prowadzenie badań rozwojowych. Ulepszane są nie tylko same produkty, ale także opakowania czy komunikacja marketingowa.

     

    … to wciąż niższe koszty pracy niż w innych krajach europejskich

     

    Koszty pracy w Polsce wciąż należą do najniższych w Europie. Według danych Eurostatu, godzina pracy polskiego pracownika kosztuje przedsiębiorcę w Polsce średnio 7,1 euro i jest to koszt trzy razy niższy od średniej dla Unii Europejskiej, która wynosi 23,1 euro. Koszty pracy w Polsce są nie tylko niższe od tych w krajach Europy Zachodniej, ale też od obowiązujących w sąsiednich Czechach czy Słowacji.

     

    … to doskonałe walory geograficzne

     

    Polska położona jest dokładnie w centrum Europy, tworząc geograficzny i kulturowy pomost pomiędzy rynkami krajów Europy Zachodniej i Europy Środkowo-Wschodniej. Taka lokalizacja niesie ze sobą wymierne korzyści dla polskich producentów kosmetyków, którzy doskonale potrafią odnaleźć się w realiach rynkowych i sprostać oczekiwaniom konsumenta o zróżnicowanych potrzebach. Centralna, w perspektywie Europy, lokalizacja bardzo korzystnie wypływa również na łańcuch dostaw, ułatwiając dostęp zarówno do klientów, jak i surowców potrzebnych do produkcji kosmetyków. Te ostatnie bowiem w niewielkiej tylko części pochodzą z Polski, w znacznej zaś części z europejskich fabryk międzynarodowych koncernów chemicznych. Geograficzne walory Polski docenili także globalni producenci, lokując tu swoje fabryki lub przejmując istniejące lokalne zakłady.

     

    Zdjęcie: Beauty & SPA Expert

     

    … to dobrze wykorzystane szanse związane z członkostwem w Unii Europejskiej

     

    Wraz z wstąpieniem Polski do Unii Europejskiej polski przemysł kosmetyczny uzyskał łatwiejszy dostęp do unijnych rynków, stanowiących tradycyjne kierunki eksportu polskich kosmetyków. Producenci nie zmarnowali tej szansy, wykorzystując ogromny potencjał tkwiący w zacieśnianiu stosunków gospodarczych z krajami Unii. Zalety unijnego członkostwa to nie tylko ułatwienia na granicy, lecz także jednolite prawo dla wszystkich przedsiębiorców, brak rozbieżności między ustawodawstwem krajowym a unijnym oraz wspólna notyfikacja kosmetyków.

     

    Jednym z głównych czynników, mających wpływ na rozwój innowacyjności polskich firm kosmetycznych, stały się niewątpliwie fundusze unijne. Wielu spośród dużych, jak i małych producentów kosmetyków skorzystało m.in. z dotacji w ramach Programu Innowacyjna Gospodarka. Tylko na ten cel przeznaczono ponad 10 mld euro, z których 85% pochodziło z Europejskiego Funduszu Regionalnego. Dzięki ciągłemu rozwojowi w obszarze innowacji, polski standard w tej dziedzinie nie odbiega dziś od standardów międzynarodowych korporacji. W największych polskich firmach normą stały się ciągłe inwestycje w innowacje, które w przypadku większości uznanych producentów oscylują w granicach 20% wszystkich wydatków. Wydatki te to nie tylko inwestycje w nowoczesne środki produkcji czy zmiany opakowań, ale także w usprawnienie procesów technologicznych, rozwój standardów zarządzania jakością oraz wdrażanie nowych metod rozwoju osobistego pracowników. Strategia większości polskich producentów zakłada również długofalowe inwestycje w zespoły rozwojowe. Choć dziś generują koszty, niedługo zwrócą się z nawiązką, dzięki nim bowiem tworzy się motor rozwojowy polskiej branży kosmetycznej. W wielu przypadkach do zadań związanych z badaniami i rozwojem oddelegowanych jest nawet 25% wszystkich pracowników firmy.

     

    … to doświadczony eksporter o globalnym zasięgu

     

    Eksport polskich kosmetyków rozwinął się na długo przed zmianami gospodarczymi 1989 roku, dzięki czemu polskie wyroby trafiały nawet do krajów arabskich czy na rynki wschodnie. Dziś Polska to 6. pod względem wartości eksporter kosmetyków w Europie: w 2011 wartość ta wyniosła ponad 1,9 mld euro. Wytwarzane w Polsce kosmetyki wysyłane są do ponad 130 krajów świata, w tym do tak odległych miejsc, jak Trinidad i Tobago, Nowa Zelandia czy Chile. Duży popyt na polskie wyroby istnieje zarówno wśród tradycyjnych już odbiorców: krajów Europy Środkowo-Wschodniej, jak i na wiodących rynkach kosmetycznych Europy, w tym w Niemczech i Wielkiej Brytanii. Silna pozycja polskich kosmetyków na niewątpliwie bardzo wymagających rynkach dowodzi ich wysokiej jakości.

     

     

    Rynek kosmetyczny w liczbach

     

    Stabilny rozwój w zmiennych warunkach rynkowych – polski przemysł kosmetyczny wczoraj i dziś

     

    Polski rynek kosmetyków i produktów do pielęgnacji ciała w 2011 wart był około 3,3 mld euro. Analitycy firmy Euromonitor International szacują, że w 2012 roku rynek osiągnie wartość prawie 3,4 mld euro. Oznacza to wzrost około 3% i plasuje Polskę, pomimo ogólnoświatowego spowolnienia w branży, w czołówce najdynamiczniej rozwijających się rynków w Europie.

     

     

    Wartość rynku kosmetyków i produktów do pielęgnacji ciała, mln EUR, 2007 – 2012

     

    Kategoria

    2007

    2008

    2009

    2010

    2011

    2012

     Kosmetyki pielęgnacyjne dla dzieci

    97,6

    114,2

    102,8

    115,3

    119,3

    121,6

     Kosmetyki do pielęgnacji ciała i twarzy

    253,3

    282,2

    250,2

    286,4

    295,8

    301,0

     Kosmetyki kolorowe

    269,7

    297,4

    262,5

    302,9

    320,8

    334,4

     Dezodoranty

    225,5

    263,9

    233,0

    264,3

    273,5

    279,6

     Kosmetyki do depilacji

    37,2

    40,8

    35,8

    41,2

    43,6

    45,6

     Perfumy

    402,6

    453,4

    399,1

    439,9

    447,4

    451,8

     Kosmetyki do pielęgnacji włosów

    535,6

    604,6

    529,9

    597,6

    611,5

    619,6

     Akcesoria do golenia i kosmetyki męskie

    280,8

    319,3

    284,1

    328,0

    348,8

    365,9

     Produkty do pielęgnacji zębów

    207,0

    227,5

    203,0

    235,0

    250,3

    262,3

     Kosmetyki do pielęgnacji skóry

    476,1

    538,8

    476,6

    543,3

    563,1

    576,4

     Kosmetyki do pielęgnacji słonecznej

    29,2

    32,4

    28,9

    32,5

    33,8

    34,7

    RAZEM

    2 814,6

    3 174,6

    2 805,9

    3 186,2

    3 307,8

    3 392,8

     

    Źródło: Euromonitor International, 2012

     

    Polski rynek kosmetyków nie odbiega strukturą od innych rynków europejskich. Największą część rynku stanowią kosmetyki do pielęgnacji włosów (611,5 mln euro – 18,5% w 2011 roku) i kosmetyki do pielęgnacji skóry (563,1 mln euro – 17%), które razem odpowiadają za ponad 35% rynku. Inne istotne kategorie stanowią: perfumy (13,5%), kosmetyki męskie (10,5%) i kosmetyki kolorowe (9,7%).

     

     

    Wartość i udział poszczególnych kategorii produktowych w całości polskiego rynku kosmetycznego, Polska, 2011

     

    Kategoria

    Wartość (EUR)

    Udział (%)

     Kosmetyki pielęgnacyjne dla dzieci

    119,27

    3,6%

     Kosmetyki do pielęgnacji ciała i twarzy

    295,819

    8,9%

     Kosmetyki kolorowe

    320,756

    9,7%

     Dezodoranty

    273,451

    8,3%

     Kosmetyki do depilacji

    43,6272

    1,3%

     Perfumy

    447,38

    13,5%

     Kosmetyki do pielęgnacji włosów

    611,511

    18,5%

     Akcesoria do golenia i kosmetyki męskie

    348,816

    10,5%

     Produkty do pielęgnacji zębów

    250,327

    7,6%

     Kosmetyki do pielęgnacji skóry

    563,123

    17,0%

     Kosmetyki do pielęgnacji słonecznej

    33,7531

    1,0%

    RAZEM

    3307,8

     100,0%

     

    Źródło: Euromonitor International, 2012

     

    Najdynamiczniej rozwijającą się kategorią produktową są akcesoria i kosmetyki męskie oraz kosmetyki do pielęgnacji zębów, których sprzedaż wzrosła w 2011 roku o 6,5% w porównaniu do roku 2010. Zaraz za nimi plasują się kosmetyki do depilacji , których (sprzedaż w analogicznym okresie wzrosła o 6%) i kosmetyki kolorowe (5,9%).

     

    Polski przemysł kosmetyczny jutro

     

    Pomimo przewidywanego spowolnienia wzrostu na rynku kosmetycznym w nadchodzących latach, polski rynek nadal będzie się on rozwijał szybciej niż inne, czołowe rynki kosmetyczne, zaś jego wartość powinna przekroczyć odpowiednio: 3,4 mld euro za dwa lata i 3,5 mld euro w 2016 roku.

     

    Wartość poszczególnych kategorii kosmetyków, Polska, 2012 - 2016

     

    Kategoria

    2012

    2014

    2016

     Kosmetyki pielęgnacyjne dla dzieci

    121,6

    118,7

    119,5

     Kosmetyki do pielęgnacji ciała i twarzy

    301,0

    301,8

    317,1

     Kosmetyki kolorowe

    334,4

    340,5

    358,3

     Dezodoranty

    279,6

    279,2

    291,6

     Kosmetyki do depilacji

    45,6

    46,8

    49,3

     Perfumy

    451,8

    441,9

    457,3

     Kosmetyki do pielęgnacji włosów

    619,6

    616,5

    641,4

     Akcesoria do golenia i kosmetyki męskie

    365,9

    377,5

    401,2

     Produkty do pielęgnacji zębów

    262,3

    270,1

    284,7

     Kosmetyki do pielęgnacji skóry

    576,4

    582,4

    616,9

     Kosmetyki do pielęgnacji słonecznej

    34,7

    34,7

    36,2

    RAZEM

    3 392,8

    3 409,9

    3 573,5

     

    Źródło: Euromonitor International, 2012

     

    Udział poszczególnych kategorii produktowych w całości polskiego rynku kosmetycznego, 2012 - 2016

     

    Kategoria

    2012

    2014

    2016

     Kosmetyki pielęgnacyjne dla dzieci

    3,6%

    3,5%

    3,3%

     Kosmetyki do pielęgnacji ciała i twarzy

    8,9%

    8,8%

    8,9%

     Kosmetyki kolorowe

    9,9%

    10,0%

    10,0%

     Dezodoranty

    8,2%

    8,2%

    8,2%

     Kosmetyki do depilacji

    1,3%

    1,4%

    1,4%

     Perfumy

    13,3%

    13,0%

    12,8%

     Kosmetyki do pielęgnacji włosów

    18,3%

    18,1%

    17,9%

     Akcesoria do golenia i kosmetyki męskie

    10,8%

    11,1%

    11,2%

     Produkty do pielęgnacji zębów

    7,7%

    7,9%

    8,0%

     Kosmetyki do pielęgnacji skóry

    17,0%

    17,1%

    17,3%

     Kosmetyki do pielęgnacji słonecznej

    1,0%

    1,0%

    1,0%

     

    Źródło: Euromonitor International, 2012

     

    Przewiduje się, że w kategorie produktowe kosmetyków do pielęgnacji włosów i perfum nieznacznie stracą swój udział w rynku głównie na korzyść kosmetyków do pielęgnacji skóry i kosmetyków męskich. Te ostatnie stanowią obecnie jeden z najdynamiczniej rozwijających się segmentów, co owocuje stale rosnącą na polskim rynku ofertą produktową.

     

    Polska na tle Europy, czyli mamy się czym pochwalić

     

    Unia Europejska jest największym i najbardziej konkurencyjnym rynkiem kosmetycznym na świecie, którego wartość wyniosła w 2011 roku 42 mld euro. Na tym tle Polska wypada bardzo dobrze. Zarówno pod względem wartości rynku wewnętrznego, jak i pod względem eksportu zajmujemy w Europie czołowe, 6. miejsce. W Unii Europejskiej większymi rynkami niż Polska są jedynie Niemcy, Wielka Brytania, Francja, Włochy i Hiszpania.

     

    Według danych Euromonitor International, dynamika wzrostu rynku kosmetyków w Polsce jest jedną z najwyższych w Europie i pomimo stagnacji gospodarczej przez ostatnie cztery lata utrzymuje się na poziomie około 5%, znacznie wyżej niż w przypadku innych czołowych, europejskich rynków kosmetycznych. W tym samym okresie gdy polski rynek rósł o 5%, rynek niemiecki rósł rok do roku tylko o średnio 2,8%, rynek brytyjski o 4%, rynek francuski o 1%, a wzrosty na rynkach włoskim i hiszpańskim nie przekroczyły nawet 1%.

     

    Kosmetyki z Polski podbijają świat

     

    Polska jest szóstym eksporterem kosmetyków w Europie.

     

    Od lat niezmiennie największym europejskim eksporterem kosmetyków jest Francja, która z eksportem wartym prawie 4,5 mld euro znacznie wyprzedza drugie w rankingu Niemcy (2,5 mld euro). Na dalszych pozycjach znajdują się inne największe rynki kosmetyczne: Włochy, Wielka Brytania, Hiszpania i Polska, której dystans do poprzedzającej ją trójki z roku na rok maleje.

     

    Wartość eksportu wybranych kategorii kosmetyków w Unii Europejskiej, mld EUR, 2010*

     

    Kraj

    Eksport (mld euro)

    Francja

    4,45

    Niemcy

    2,49

    Włochy

    1,03

    Wielka Brytania

    0,95

    Hiszpania

    0,85

    Polska

    0,78

    Belgia

    0,57

    `Niderlandy

    0,32

    Irlandia

    0,16

    Szwecja

    0,14

    Pozostałe kraje Unii Europejskiej

    0,73

    RAZEM

    12,7

     

    Źródło: Cosmetics Europe Association, Eurostat, 2012

    *kosmetyki kolorowe, kosmetyki do pielęgnacji włosów, kosmetyki do pielęgnacji skóry, kosmetyki do higieny osobistej, perfumy

     

    W latach 2001 – 2011 wartość eksportu polskich kosmetyków (w tym produktów do higieny osobistej) wzrosła ponad pięciokrotnie, osiągając w 2011 roku pułap ponad 3,1 mld euro. Przez ostatnie 10 lat eksport rósł średnio prawie o 25% rocznie, odnotowując największy wzrost procentowy w 2004 roku, czyli zaraz po wejściu Polski do Unii Europejskiej.

     

    Wartość polskiego eksportu kosmetyków, w tym produktów do higieny osobistej, mln EUR, Polska, 2001 - 2011

    Źródło: Euromonitor, 2012

     

    Wartość eksportu polskich kosmetyków wyniosła w 2011 roku ponad 1,9 mld euro. Kraje Unii Europejskiej z ponad 60% udziałem są największym odbiorcą kosmetyków wyprodukowanych w Polsce. Na drugim miejscu plasują się kraje Europy Środkowej i Wschodniej, do których w 2011 roku wysłano z Polski kosmetyki o wartości prawie 440 mln euro, co stanowiło prawie 23% wartości całego eksportu branży kosmetycznej. Kraje rozwijające się oraz pozostałe kraje rozwinięte mają dużo mniejszy udział w ogóle polskiego eksportu kosmetyków – odpowiednio 13% i 3,3%.

     

    Wartość eksportu kosmetyków w podziale geograficznym, Polska, EUR, 2011

     

     

     

    %

    Wartość

    EU 27

    60,9%

    1 178 841 398

    Europa Środkowa i Wschodnia

    22,7%

    439 765 429

    Kraje rozwijające się

    13,0%

    251 778 803

    Pozostałe kraje rozwinięte

    3,3%

    64 484 523

    RAZEM

    100%

    1 934 870 153

    Źródło: GUS, 2012

     

    Największymi indywidualnymi odbiorcami wyprodukowanych w Polsce kosmetyków są Rosja (15,3%), Wielka Brytania (12,1%) i Niemcy (11,9%). Statystyki pokazują silną pozycję Polski na rynkach dawnego bloku wschodniego, do których trafia około 40% polskiego eksportu. Kosmetyki wyprodukowane w Polsce sprzedają się również na największych europejskich rynkach kosmetycznych, odpowiadających za 35% naszego eksportu, wśród których znajdują się Niemcy, Francja, Wielka Brytania, Hiszpania i Włochy.

     

    Udział eksportu kosmetyków w ujęciu geograficznym, Polska, mld EUR, 2011

     

    Źródło: GUS, 2012

     

    Wartość eksportu kosmetyków w podziale geograficznym, Polska, mld EUR, 2011

     

    Rosja

    15,3%

    295 586 195

    Wielka Brytania

    12,1%

    233 834 716

    Niemcy

    11,9%

    230 975 863

    Ukraina

    6,1%

    118 090 286

    Niderlandy

    5,1%

    98 691 939

    Włochy

    4,2%

    80 758 188

    Hiszpania

    4,2%

    80 626 154

    Turcja

    3,9%

    75 361 460

    Węgry

    3,4%

    66 532 352

    Rumunia

    3,4%

    66 154 654

     

    Źródło: GUS, 2012

     

    Większość wysyłanych za granicę kosmetyków wyprodukowanych jest w fabrykach globalnych koncernów, ale udział eksportu w strukturze sprzedaży polskich firm nieustannie rośnie. Ponadto coraz większa część wyprodukowanych przez nie kosmetyków trafia na półki zagranicznych sklepów. Na podstawie danych uzyskanych od polskich producentów szacujemy, że udział ten wynosi średnio pomiędzy 10% a 20%, przy czym wszystkie przedsiębiorstwa wskazują rozwój sprzedaży na rynkach zagranicznych jako główny element strategii na następne lata. W przypadku przedsiębiorstw w z kapitałem zagranicznym sytuacja jest odwrotna – za granicę trafia pomiędzy 80% a 90% wyprodukowanych w Polsce kosmetyków. Można zatem powiedzieć, że ponad połowa z produktów kosmetycznych wytworzonych w Polsce trafia na rynki zagraniczne.

     

    Zatem, dlaczego Polska?
     

    Prawie sto lat doświadczenia, inwestycji w infrastrukturę produkcyjną i wykwalifikowaną kadrę oraz dbałość o jakość zaowocowało uznaniem, jakim cieszą się dziś kosmetyki wyprodukowane w Polsce. Etykieta made in Poland jest gwarancją wysokiej jakości i innowacyjności, nie tylko w kraju, ale daleko poza jego granicami. Okazuje się także, że konsument może otrzymać to wszystko w przystępnej cenie i atrakcyjnym opakowaniu. Niemożliwe? Może gdzie indziej niemożliwe, w Polsce jak najbardziej.

     

    Tagi: kosmetyki

    Drukuj Drukuj Podziel się treścią: